10 Muziekles

6 juli 2016 - Kanchipuram, India

Muziekles

We komen al een beetje in een soort ritme en ieder van ons heeft wat anders wat hij heel leuk vindt. Erlend is gefascineerd door de verschillende trommels die ze hier hebben. De “Dolak” en de “Mridangam” elk instrument heeft een ander ritme met ander opzegrijmpje en andere docent uit andere provincie, handig he. Toch kunnen ze samen spelen in de Kuttu voorstellingen. Vrijdag is er een muziekdocent uit Chennai en dan is Erlend de hele dag zoet met het meekijken van de lessen. De kinderen kunnen hier uit meerdere instrumenten kiezen: de trommels, keyboard of Mukavinai (bij deze fluit heb je geen versterker nodig, je oren gaan vanzelf piepen).

Wij hebben de trommelles gekozen, iedere middag om 4:00 uur (als het doorgaat dan). Ik vind vooral het opzegrijmpje; “Mirdagam” erg leuk om te leren, het is een soort klapspelletje. Dit terwijl het zweet van me af gutst. Muze doet ook goed mee en Luit zoekt meestal vriendjes in de les en raakt alle jongetjes aan. Luit is erg goed in het afleiden van de kinderen die dat wel leuk vinden. De grote jongens knikken mij toe en zeggen: “it’s ok, we’ll take care of him”.

Wel was ik vanochtend heel trots op hem in de ”Kuttu” beginners bewegingsles waar we speciaal om 7:00 uur voor opstaan. Ik volg deze met Luit en Muze, bij elk ritme hoort een andere been, arm en hoofd beweging. Luit heeft nog nooit dansles gehad en doet erg zijn best en Muze en hij gaan vooruit. Het grootste verschil met Nederlandse kinderen in de lessen is de concentratie en het geduld om vele uit het hoofdgeleerde rituelen, dansjes en rijmpjes eindeloos te herhalen.

’s Avonds leer ik nog meer liedjes en klapspelletjes van de meisjes die daar heel bedreven in zijn. De meisjes en jongens mogen op deze school door elkaar spelen, maar spelen meestal apart van elkaar. Jongens mogen niet in de meisjeskamer komen en andersom. Ik en Muze dus wel en het is daar heel gezellig met liedjes en geknuffel en Muze wordt vaak gekamd!!! De film “Aranmanni” is heel populair en daar kennen de meisjes alle liedjes met dansjes van uit hun hoofd, door de liedjes leer ik wat makkelijker Tamil. De meisjes en ook jongens vinden het heerlijk wat aandacht te krijgen. Toch is daar niet veel tijd voor want ze moeten ook erg veel huiswerk maken.

De grote jongens zijn heel erg geïnteresseerd en daar heb ik erg leuke gesprekken mee. Ze willen alles weten over Europa, ze slurpen de informatie op. Doordat ik elke dag naailessen geef heb ik veel contact met de kinderen. Ook in deze les willen de kinderen alles leren en geven niet snel op. Ik heb ze al veel kunnen leren over handwerken met een tasje naaien met knoopsgat en haken. De jongens willen heel graag borduren!!! De schoolkinderen zijn dankbaar voor wat ze krijgen en hebben daar genoeg aan, daar kunnen wij nog een puntje aan zuigen.

1. G.M.Nieuwenhuize:
    6 juli 2016
    Leuk om jullie verslag te lezen
  2. Margot:
    9 juli 2016
    Leuk dat jullie dat dit lezen, altijd leuk om reacties te zien
  3. Ali de Nijs:
    10 juli 2016
    Wat is het leuk om te lezen hoe het met jullie gaat!
    Wij gaan nu nog 2 weken naar school en dan vakantie.
    Veel groetjes voor allemaal.