11 Go with the Flow

13 juli 2016 - Kanchipuram, India

Go with the Flow

In Nederland zijn jullie aan de vakantie toe hoorde ik, maar hier beginnen we net erin te komen. Deze week was het lesschema voor de kinderen weer veranderd. Ik weet nu dat volgende week mijn schema ook veranderd. Dus we bekijken het maar per week. Wel is dat best lastig als Luit en Muze de lokalen en de tijden niet weten en ik mijn lessen ergens anders geef en ik heen en weer ren om te proberen ze op tijd bij de lessen te krijgen. Dit zou makkelijker zijn als Luit en Muze meer in het hoofdgebouw te vinden zijn, maar ze vinden het heerlijk om tussendoor in ons hotel uit te rusten en te gaan tekenen of samen op de bank spelletjes te doen en zelfgebakken brood uit de broodmachine te eten, letterlijk “home scholing” zullen we maar zeggen.

Gelukkig geeft Erlend Luit en Muze tussen de middag brood met komkommer voordat wijzelf heerlijke rijst met vooral veel hete groente sausen gaan eten; echt voor gevorderden. Om ze na een uur weer te zeggen “we moeten naar school” blijft lastig omschakelen. We proberen “to go with the flow” en maken er onze eigen draai aan. Een gedisciplineerde draai dan want in de half uur durende preek die de schoolkinderen in de Kuttu bewegingsles hebben gehad (waar zij moesten stil staan en Muze, Luit en ik op bank mochten zitten) kon ik best wel verstaan dat ze hier hoge eisen stellen: concentration, professional Kuttu player, disciplin, silence, want Tamil is doorspekt van Engelse woorden. Toevallig zijn de opdrachten voor de oefeningen ook in het Engels zoals: round (sta in cirkel), ready (sta klaar), move (ga bewegen) en stop; zeker handig!

Als ik les geef aan de kleine kinderen stormen ze op me af en roepen allemaal “ miss, miss” want dat zeggen ze tegen alle docenten. Het is leuk dat ze het zo leuk vinden maar ook wel wat druk, daarom is het niet erg dat deze les afvalt. Hanne, stichter van de school, vind dat ik me moet gaan concentreren op het echt leren van naaien voor de grotere leerlingen en kostuums af maken. Door al dat gesjees voor alle kinderen had ik daar inderdaad niet veel tijd voor. Op zaterdag komen er nu workshops voor de jongere leerlingen. Die ga ik samen met Britta (de Amerikaanse vrijwilliger) geven. Britta vindt het ook heel leuk om met theater bezig te zijn en we gaan net zoiets doen als bij de TheaterBSO met theateroefeningen en creatieve opdrachten gekoppeld aan een thema. Luit en Muze vinden het heel leuk dat Britta voor hun sprookjes voorleest vanaf de computer, in het Engels en dan vertaal ik het.

Erlend wijst ons altijd op de omgeving en de grappige verschillen. Er zijn fel blauwe vogels, lichtgrijze eekhoorns, hele grote mieren en zelfs vlinders. Het lijkt net of je in de dierentuin bent als je s’ochtend om 6 uur luistert naar de vogels en krekels. Wel moet je opletten want slangen en hagedissen hebben we ook gezien en die mag je niet doden want bij de slangen ruiken ze dat en komen er meer en bij de hagedissen worden ze juist giftig als ze dood zijn.

We zien vooral dat de ruimtes niet brandveilig maar zeker veilig tegen diefstal. Het zijn net gevangenissen met tralies waar je niet meer uitkomt als iemand de deur aan de buitenkant dichtschuift. Ze hebben hier de deurknop nog niet uitgevonden en gebruiken stevige schuifpinnen aan binnen- en buitenkant. Claustrofobisch of slecht van vertrouwen moet je hier niet zijn, dus dat leren we ook.

1. G.M.Nieuwenhuize:
    13 juli 2016
    Ik heb weer met plezier zitten lezen.
    Groeten van Addy en Gerard
  2. Stella Horowitz:
    13 juli 2016
    meestal zijn het ongevaarlijke slangen en de gevaarlijke maakten ze toen ik er was echt wel dood. en dat van die hagedissen lijkt me ook vreemd. soms vertellen ze maar wat.
  3. Margot:
    14 juli 2016
    leuk dat je het leuk vind, groepjes uit India
  4. Jane:
    4 augustus 2016
    Mooi fotos, en inderdaad wat een kleurrijke belevenis in alle aspecten.
    Lfs,Jane