16 Veel werk

30 augustus 2016 - Kanchipuram, India

Veel werk

En toen werd het heel druk. Ik moet een heleboel kostuums maken en doordat er tussendoor zoveel kleine klusjes komen zoals de uniformen van de kinderen vermaken en allerlei kostuums verstellen is de tijd opeens heel kort voor het echte werk.

Voor de kindervoorstelling Magic Horse moeten er 3 apen en 4 alien pakken gemaakt worden. Ik ben begonnen met de 3 apen in plooibroeken. Ik ben erg blij dat ik mijn opleiding goed kan gebruiken en zelfs moulage technieken kan toepassen. Uiteindelijk zijn de 3 apen met plooibroekje, riem en staart en een hoedje met oren heel leuk geworden! De 4 alien “Kadak Kadak Modak Modak" kostuums heb ik gehalveerd. Ik had leuke ideeën maar niet genoeg tijd voor allemaal, dus heb ik twee oude kostuums gebruikt, die ik zelf 10 jaar gelden ontworpen heb, en twee nieuwe gemaakt. Een heel kostuum op maat naaien met veel gevoerde schuimrubber stukken erop kost veel tijd. Ik heb zelfs een heel weekend doorgewerkt en ik maakte voor iedereen de belangrijkste stukken af.

Ik ben nog steeds heel blij met de plek waar ik alles maak, dit is in het kostuum hok waar iedereen de instrumenten komt halen en van waaruit je alles kunt zien en horen. Luit en Muze komen me vaak gezelschap houden en dan geef ik ze een leuk klusje op. Zoals de staart opvullen of zelf wat maken of leren. Als de schoolkinderen vrij zijn willen ze altijd helpen of hulp hebben en hebben heel veel vragen. Duidelijk zijn leer ik hier vanzelf.

Erlend is inmiddels aan zijn overhemden business begonnen. In de buurt is er een “tailor” gevonden en hij mag achterop de “motorcycle" mee met de klusjesman van de school om de stof te brengen en de overhemden te halen. Met Muze of Luit mee achterop zien ze apen en koeien tussen de mensen onderweg. Hij heeft heel veel stof uitgezocht. Deze moet allemaal zelf gewassen worden in emmers om verkleuren en krimpen tegen te gaan. Erlend is nu heel hard aan het werk met wassen en strijken en de overhemden ontwerpen.

Luit en Muze zijn inmiddels wat meer gewend aan de lessen en vinden de Kuttu stapjes les een leuke les. Ze kunnen al veel stapjes en ze lijken meer op de kinderen hier, want ik zie ze de hele dag stapjes uitproberen: om het bed, buiten op het pad, kortom overal. De Engelse les gaat al veel beter en ze praten al een een beetje Engels. Luit begrijpt veel en praat Engels met de vriendjes zoals: me eat house”: ik eet thuis. ’s ochtends eten Luit en Muze heerlijke cornflakes met gesteriliseerde melk. Erlend en ik eten nu veel papaja.

Erlend geeft zijn tekenlessen en Muze is zijn beste leerling. Ik geef de naailes aan wat oudere studenten en merk dat er meer herhaald moet worden om de stof te laten bezinken. Herhalen en automatiseren met discipline is hier het motto, maar zelf denken wat minder. Dus een beetje Westerse en wat Oosterse wijsheden samen werkt waarschijnlijk het beste.

1. Joy & Remondo:
    30 augustus 2016
    Tjonge Margot, wat werk jij hard. We hebben grote bewondering voor je. Petje af.
    Dat Muze de beste leerlinge van Erlend is begrijpen we volkomen. Zoals zij iets kan priegeltekenen. Fantastisch. Enne Luit.... we go to bed. It is late already. Goed hoor dat je al een beetje Engels kunt praten.
  2. Miranda Buijsrogge:
    5 september 2016
    Wat ziet het er fantastisch uit.mijn complimenten en Mooie kleuren ook.
    Hier zijn de kinderen vandaag weer voor het eerst naar school.
    En wat handig dat luit al wat engels spreekt, leuk.
    Ties oefent hier ook nu de polen er weer zijn.
    Veel werkplezier. warme groet van ons allen