22 Homo sapiens

4 oktober 2016 - Goes, Nederland

Homo sapiens

Afgelopen weekend waren we met het gezin naar de 70ste verjaardag van Joy en we aten in een paradijselijk pannenkoekhuis voor kinderen: Hans en Grietje. Ik zie al die rijkdom van deze geweldige speeltuin met vrolijke spelende kinderen en voel me een beetje verscheurd. Hier in deze wereld doen we alles voor de kinderen en dat is super. Wij zitten in een Westerse wereld waar de materiele waarde het hoogste goed is. In India op de Kattaikkuttuschool hebben ze geen speeltoestel en wassen de kinderen zelf hun kleding. Ze zijn blij met het uurtje dat ze mogen spelen buiten. Ze zingen en dansen met elkaar en stralen innerlijke rust uit. De Hindu traditie van geloof en rituelen geeft hun dit. Wat is beter?

In Klokhuis zag ik met Luit en Muze dat de Homo sapiens (de denkende mens) zich ontzettend goed kan aanpassen en zich daardoor over de wereld heeft kunnen verspreiden. Toch kostte het mij moeite om me in India aan te passen aan het feit dat de vrouwen zich moesten bedekken en met 16 jaar worden uitgehuwelijkt. Nandhini van de Kattaikkuttu school zei trots: “ik trouw pas na mijn 22ste”. De Kattaikkuttuschool geeft gelukkig een nieuw voorbeeld door de Westerse invloeden. In het stukje over ons dat deze week in de Zeeuwse Bode is verschenen staat dat ze in Kanchipuram een eeuw achter lopen. Een eeuw geleden had de vrouw hier ook veel minder rechten. Kun je je ook aanpassen naar 100 jaar terug?

In het nieuwe filmpje zie je hoe we allemaal meedoen aan de “Mridangam” muziek les. We leren een soort opzegrijmpje dat de sleutel is voor alle Kuttu lessen. https://www.youtube.com/watch?v=i8srgRUkbew

1. Sonja:
    10 oktober 2016
    Wat een leuk artikel. Ik heb enorm genoten van al je verslagen. Super! En mooi dat jullie deze reis en fantastische ervaringen, samen met Luit en Muze hebben mogen maken. En ja, inderdaad wat boffen wij en onze kinderen dat wij in Nederland zijn geboren. En niet in India, of een ander (ontwikkelings) land, of eentje waar oorlog is. En dat er een vervolg komt, een wederzien in 2018. Fantastisch. Maar eerst volgend jaar nog het Aziëjaar, in Goes. Lieve groetjes en t ga jullie goed.