26 Veertje

10 november 2016 - Goes, Nederland

Veertje

Langzaam, als een veertje dat naar de grond dwarrelt, daal ik hier neer. Net op tijd om klaar te zijn voor de winter met al zijn feestdagen. Hier in dit koude land met veel nuchtere mensen en vooral veel digitale hulpmiddelen ontkomen we niet aan een ander soort samenzijn. Het besef komt terug dat we zo blij moeten zijn dat we als Westerling geboren zijn. Toch blijft een stukje van mijn hart in India met zijn drukte, zijn mooie stoffen, zijn spirituele leven en hulpvaardige rustige mensen.

Even voelde ik me deel van een land met veel mooie tradities. Het gaf me rust om wat minder je best te hoeven doen en goed te zijn zoals je bent. Die gedachte houd ik vast. Overal waar ik heen ben gereisd en geleefd heb, blijft een stukje van mijzelf achter. Als een reizend kunstwerk.

De vrijwilligster Britta zei dat ze zich continu schuldig voelde als ze zich even terug trok of aan zichzelf dacht. Ik denk dat ik daarom zo hard werkte daar en alles gaf wat ik kon. Veel Westerse mensen denken aan zichzelf, de Indiase Hindoes niet. Maar we zijn nu eenmaal van hier en kunnen dat waarderen, we doen wat we kunnen. Ik heb me in India ontdaan van mijn bagage en voel me zo licht als een veertje.

Daarom sluit ik deze Indiase ervaring voorlopig af na de Kattaikkuttu bijeenkomst op 13 november en duik ik in het leven hier. Natuurlijk houden we je op de hoogte van nieuwe Indiase plannen.

In het laatste filmpje (Magic horse 2016 Vlog FSL 11) zie je een compilatie van de kindervoorstelling “Magic Horse” waarvoor ik meerdere kostuums gemaakt heb, zoals: de 3 apen, de 4 aliens, accessoires van het paard etc.

1. Joos heerebout:
    13 november 2016
    wat zijn de kostuums prachtig geworden.