14 Mahabalipuram

10 augustus 2016 - Kanchipuram, India

Mahabalipuram

Om even eruit te zijn en nog wat te bekijken hebben we onze eerste reisje gemaakt. We zijn naar het dichtbij zijn ste kustplaatsje Mahabalipuram gegaan van vrijdag t/m zondag. De reis was ook spannend. We namen de riksja en twee rugtassen naar het busstation in Kanchipuram. Dit busstation is heel smal, verschrikkelijk druk en onoverzichtelijk met overal stalletjes met eten en veel toeterende bussen die heel dicht langs ons heen reden.

Een uit de bus hangende buschauffeur vroeg waar we heen gingen en loodste ons zijn bus binnen naar Mahabalipuram, Ik wist toen nog niet dat er ook een directe bus was en dat deze bus dat niet was. Zo hebben we voor heel weinig geld 3,5 uur in de bus gezeten. Het is 70 km van Kanchipuram naar Mahabalipuram, maar de wegen zijn slecht, het is erg druk op de weg en meer dan 70 km per uur gaat niemand. De chauffeurs hier hoeven geen computerspelletje te doen om een spannend spel te spelen, hun reactievermogen is meestal flitsend. Pas toen we toeterend langs de Chennai dierentuin reden en iedereen uitstapte, zei iemand. “This is not the direct bus.” We moesten blijven zitten tot het eindpunt. Wat later nog heel lang bleek.

Er zaten geen ramen in de bus die er uitzag alsof hij zo uit een vroegere oorlogstijd kwam. Wat waarschijnlijk zo was, want in de jaren 50 verlieten de Engelse het land en werd India weer onafhankelijk. Heel veel dingen en gewoonten lijken stil te zijn blijven staan na die tijd. Zoals bijvoorbeeld de mannen mode en de fietsen die zo uit de jaren 50 komen. Een van de 3 conducteurs (1 voor de kaartjes verkoop, 1 voor de bel, 1 voor het mensen binnenhalen hangend uit de bus) zat naast Luit en wilde zijn hand vasthouden, Luit schoof subtiel zijn hand weg. De gewoonte dat twee mannen elkaars hand vast houden, zien we hier vaak. De bus zonder ramen erin zorgde voor een zwoel en aangenaam briesje.

Eindelijk kwamen we aan in Mahabalipuram en het hotel was gelukkig dicht bij het busstation. Dit vergane glorie hotel zag er op het eerste gezicht erg mooi uit. In de eerste kamer was het raam eruit en we kregen de kamer erboven die zo op het zwembad uitkeek als we de deur openden. Het zwembad had uitzicht op klussende mannen. Het eten was heel goed in het “non veg" restaurant, waar ook “veg" gegeten mocht worden; echter niet andersom. ’s Avonds aten we op het dak, dit was echt prachtig tussen de palmbomen en de sterren.

We hebben meerdere tempels bekeken gemaakt van stenen rotsen en het uitzicht over de rotsen was erg mooi en warm. In dit toeristische plaatsje zijn meer blanke mensen en wij vonden dat erg bijzonder om te zien! Dus ik begrijp nu waarom al die Indiase mensen vaak vragen of ze samen met ons op de foto mogen net als filmsterren! We zijn ook even in de zee geweest. Veel Indiase mensen stonden hand in hand met kleren aan bij de rand van de zee. De golven waren hoog en sterk en het water was heel warm. Je kunt dit staan niet echt zwemmen noemen. Ik hield Muze en Luit stevig vast en we zaten al snel helemaal onder grote korrels zand.

Tijdens onze wandelingen hebben we veel kraampjes met souvenirs bekeken en hadden allemaal onze petten op. Het zwembad in het hotel was ons uitrustpunt en na veel smeren was het echt heerlijk, kortom echt vakantie. Met de bus terug namen we twee directe bussen met tussenstop en deden er 2,5 uur over. s’ Avonds terug in de school konden we zo aanschuiven op de grond voor het avondeten.

1. Ilse:
    10 augustus 2016
    leuk margot, wat een ervaringen!
  2. Stella Horowitz:
    15 augustus 2016
    wat een mooi verhaal. op het drukke busstation is het inderdaad haast niet te doen de goede bus te vinden. ik zag het helemaal voor me die reis. onder de foto's ( heel leuk) staat steeds genomen 16 juli, maar dat klopt zeker niet.