15 All night performance

19 augustus 2016 - Kanchipuram, India

All night performance

Eindelijk was hij daar, de “all night performance” waar alle kinderen van de school naar uitkijken. een voorstelling waarbij het publiek, een hele nacht opblijft. Wij zijn er heel benieuwd naar en gingen kijken. Dit keer voert de Kattaikkuttu Sangam de  “Kuranvanji” op. Dit is gebaseerd op een verhaal dat iedereen kent uit de Mahabaratha en dat herschreven is door Rajagopal, hij is de regisseur en doet zelf altijd mee. De Mahabaratha is de Hindu bijbel met verhalen over koningen en prinsessen en deze lijken op onze sprookjes. Dit verhaal gaat over het huwelijk van Draupadi. Deze beeldschone vrouw is de dochter van koning Draupada en zal worden uitgehuwelijkt aan 5 broers. Er zijn 100 neven die ruzie maken over de mooie Draupadi die in het bos de god Krishna tegenkomt en veranderd in een Gypsi; een wilde vrouw.

’s Avonds na het eten stond iedereen klaar om te vertrekken met de twee busjes. De meisjes hadden allemaal hun nieuwe schooluniform aan dat ik gemaakt heb; een oranje jurk en bordeaux kleurige losse broek: een traditioneel dracht voor meisjes in India. Ze waren heel blij dat ze er mooi uitzagen. De jongens droegen hun oranje school polo T-shirt en een bruine doek om hun benen, voor mannen een traditionele dracht in India: Gandhi had ook zo’n luier aan. Kinderen vanaf “8th stenderd" mochten mee d.w.z. vanaf 13 jaar. De jongere kinderen stonden te kijken toen iedereen bepakt de bus instapte. Zij vonden het erg jammer niet mee te kunnen. De kinderen draaien hun hand er niet voor om om een hele nacht wakker te blijven, ze doen dit al van jongs af aan.

Tamalarasi heeft eerder alle kostuums klaargelegd en ik heb kostuums versteld. Alles is in doeken ingepakt, een hele handige techniek. Tamalarasi is een leerling docent die in alle stukken een hoofdrol heeft. Leerling docenten zijn afgestudeerden van de school die van Kuttu hun beroep maken. Er zijn 4 leerling docenten op de school en een van hun taken is spelen in de stukken, ze zijn allemaal erg getalenteerd. Tamalarassi is een geweldige performer en Kuttu docent en is nu leerling van mij om goed te leren naaien. Ze speelt de Gypsi in dit stuk. Verder hebben ze allemaal andere taken naast muziek of Kuttu docent zijn. Billibabu is een goede drummer op de “mridamgam” en maakt samen met Duresami onze hotelkamer schoon. Duresami is een goede docent in zang op de harmonium en is een goed acteur. Hij speelt de clown die in elk stuk voorkomt! De clown maakt grapjes over het stuk en hoort niet in het verhaal thuis. Er zijn meerdere verhaallijnen in de Kattaikkuttu stijl net als bij William Shakespeare. Rada die vierde leerling docent is heel slim en werkt ook in “the office” en speelt koning Draupada. Ook veel leerlingen hebben rollen, als ze geen rol hebben dan zingen ze in het koor dat de hele nacht op het toneel staat.

Om half 9 ’s avonds vertrokken we, de meisjes in één bus met de muzikanten en de jongens in de andere. We komen aan in een klein dorp waar ze gaan spelen en het kleedhok moet nog in elkaar gezet worden. Na veel zweten stappen we uit en in de tussentijd zijn we uitgenodigd bij een docente Tamil van de school die in dat dorp woont. Ze is net getrouwd en woont met haar man, schoonmoeder, oma en neef en misschien nog wel een paar in een snoezig klein roze huisje met een bank en een tv. Alle kinderen van de school zitten tegen elkaar op de grond in kleermakerszit, op die manier past het altijd. We kijken tv en eten koekjes!

Daarna lopen we terug naar de locatie, die al behoorlijk druk aan het worden is. Overal installeren de mensen zich op de grond en zelfs in een boom. De acteurs die in de eerste scene zitten hebben zich na het ritueel zelf geschminkt, dit hoort ook bij de opleiding. Als de voorstelling begint worden wij op een kleedje gezet en horen we vooral de geweldige muzikanten en veel zang. Drie personen spelen 8 uur lang op een Mokavina (fluit toeter), Harmonium (piano met lucht) en Mridangam (trommel met houtje). De performers dansen en spelen gewoon op de zand met stenen grond. Het verhaal blijft interessant met elk uur een ander gedeelte. Er zitten wel 1000 mensen en allemaal blijven ze geboeid en zeer harmonieus kijken. Niemand drinkt iets of loopt weg en later liggen er mensen te slapen in het publiek. Als de zon opgaat is de voorstelling afgelopen en volgt er een ochtend ritueel met het offeren van fruit aan de god Vishnu. Een uren lange voorstelling die in een droom overgaat, wie wil dat niet zien

1. Mariëlle:
    19 augustus 2016
    Wat een geweldig verhaal. Hoe je schrijft, zie ik het helemaal voor me. Wat een ervaring en nieuwe uitdagingen! Heel veel plezier, tijd vliegt, ook in NL.

Wat is het dan rustig in Zeeland,bij Neeltje Jans lekker zwemmen en zeeen van ruimte op het strand. Dat is heel wat anders bij jullie, zittend in kleermakerszit,dicht op elkaar...

Geniet!
    X Mariëlle
  2. Roos Langendorff:
    20 augustus 2016
    Wat bijzonder! Daar had ik wel bij willem zijn. Ik geniet van jullie verhalen en ik reis echt een beetje mee.
  3. Margot:
    25 augustus 2016
    Een hele nacht op en op de grond zijn wij inderdaad niet gewend. Het zit hier zin de traditie en ze doen het elk weekend, wij gaan niet ieder weekend mee ik heb nog steeds last van mijn billen!!