17 Magic Horse

8 september 2016 - Kanchipuram, India

Magic Horse

De grote kinderen gaan nu elk weekend een hele nacht performen en slapen dan de dag erna de halve dag. Ook de dag erna zien we allemaal lege gezichten. Deze sport zorgt ervoor dat ze later goed nachtwacht kunnen worden. De jongere kinderen kijken er naar uit om ook nachten lang te performen. Nu mogen ze voor de ouders de hinder voorstelling opvoeren namelijk: “The Magic Horse”. Dit is geen standaard Kuttu voorstelling en gaat over een paar Aliens die van een andere planeet komen en die hun “Shaktii” (innerlijke kracht) zoeken hier op aarde. Ze worden rondgeleid door 2 school kinderen en ontmoeten apen, een schildpad en tovenaars die eruitzien als Kuttu spelers. Uiteindelijk is het de dokter die ervoor zorgt dat een magisch paard hen terug vliegt naar hun planeet.

De dag van de voorstelling startte net als normaal met de Kuttu stapjes les. We speelden het spel: “number one, number two”. Luit was verschrikkelijk fanatiek en vind dit erg leuk. Ieder kind zit op zijn hurken; als je nummer wordt gezegd, sta je op en zeg je eerst je eigen nummer en dan die van iemand anders. Als je een fout maakt, moet je aan het eind van de rij gaan zitten en schuift iedereen door en veranderen alle nummers. Luit zat heel lang op “number one”!. Daarna ging Luit naar zijn “Math” les en hoorde we hem vrolijk zingen. Ik maakte de laatste armstukken van de “Kadak Kadak, Modak Modak" af en heb het kostuumhok opgeruimd. Erlend hing samen met Muze tekeningen van kinderen op en maakte een mooie tentoonstelling van de tekenles.

Na de lunch waren er geen lessen meer. In de jongenskamer zijn alle kostuums klaargelegd en daar gaan de voorbereidingen van start. Iedere voorstelling begint met een Hindu ritueel. De kinderen staan in twee rijen en Rajagopal steekt het wierook heilige vuurtje aan en zingt er wat bij. Dan wordt er een stuk fruit geofferd. Als laatste zet hij bij iedereen een stip op het voorhoofd, dit is beetje goddelijk poeder. De eerste kinderen worden geschminkt in kleermakerszit door leerling docenten en getalenteerde leerlingen. De jongens mogen zich omkleden met iedereen erbij, de meisjes gaan daarvoor naar de meisjeskamer. De vleugels van het magische paard blijven niet goed zitten en deze maak ik met hulp van enkele leerlingen, die het altijd heerlijk vinden om te helpen. “ You’re a real good tailor, Miss” zegt Haridas.

Ook moeten de kinderen geschminkt naar de tandarts die in de andere jongenskamer zit. Dit is een handig moment om de tandarts te laten komen, zodat deze ook wat tegen de ouders kan zeggen over de tanden. Op de Kattaikkuttu school wordt er elke ochtend na het ochtend ritueel naar de nagels en tanden gekeken. Zo worden de kinderen hier op school opgevoed. De dag ervoor zijn Malerwezhi en Lokesh met hun vader van de brommer gevallen. Gelukkig kunnen ze allebei hun hoofdrol uitspelen. Loeks alleen zonder scminck.

Er lopen ook een paar Indiaase fotograven rond en wij maken samen foto’s van de kinderen in kostuums. Er zijn veel ouders gekomen en die zitten allemaal klaar op matten in de grote Kuttu zaal. Het begint met een stukje echte Kuttu muziek van de Kuranjanvi waarbij Inbrasan de clown speelt. Alle kinderen van de school zingen mee in “The Magic Horse”. Vanachter de twee schotten met zwart doek zie je alle verklede kleinere kinderen om het hoekje kijken. Deze schotten heb ik 11 jaar geleden ontworpen en doeken voor gemaakt. Ze worden erg goed gebruikt! het verhaal begint met het lied van de schoolkinderen. Dan komen er een uur lang een voor een kinderen op die allemaal geweldig acteren, dansen en zingen. Af en toe wordt de voorstelling stilgelegd als een ouder geld doneert. Als laatste worden Erlend en ik op het podium geroepen en in het Tamil besproken. Het is een betoverende voorstelling van een echte theaterschool!